RECURSOS PER A MILLORAR LA LECTURA
Tots necessitem
millorar la nostra lectura. Alguns només han de treballar per tal de fer-la més
fluïda, d'altres han de reforçar la part de la comprensió, fins i tot hi ha qui
ha de fer les dues coses...
Aquí us penjo l'enllaç
d'algunes webs interessants que us poden ajudar a reforçar tots aquestst
aspectes:
Estratègies per a
millorar la lectura mecànica:
Delimitar la zona de lectura.
•
Tira de cartolina. Sobretot als inicis del procés de descodificació de les
primeres línies de paraules, oracions i textos, alguns alumnes necessiten
utilitzar un ajut, com una tira de cartolina, que col·loquen a sota de la línia
que estan llegint, amb l'objectiu d'integrar el sentit de la lectura de dalt a
baix i de no saltar-se cap línia.
•
Objecte referent fix al lateral esquerre. Altres alumnes necessiten també, col·locar un objecte referent
a la part esquerra del full (un llistonet de fusta, un nino, etc.) per tal
d'integrar la necessitat de descodificar d'esquerra a dreta.
•
"El botó màgic". Alguns
alumnes quan comencen a llegir síl·labes directes (consonant+vocal) i síl·labes
indirectes (vocal+consonant) de forma combinada, tenen veritables problemes per
a descodificar en cada ocasió la síl·laba en l'ordre correcte. Una tècnica és
utilitzar el botó màgic, que és una senzilla fitxa de parxís que es col·loca a
la part inferior del full i que quan el nen dubta, l'agafa i el col·loca a sota
de la primera lletra (en funció de l'objecte referent de l'esquerra si no té
clar quina és la primera lletra). El fet de tenir el botonet a sota fa que
centri tota la seva atenció en la primera lletra i sigui capaç d'aconseguir
llegir en l'ordre correcte. Després d'unes quantes vegades de fer-ho,
aconsegueix imaginar-se el botó sense necessitat de desplaçar-lo.
• Modelar la lectura. Treballar col·lectivament una lectura, analitzant aspectes de
vocabulari i entonació. El modelatge el pot efectuar el docent o un company o
companya més hàbil a nivell lector, o també un enregistrament sonor d'un bon
lector.
• Tècnica de
fragmentació. Treballar la lectura
de les paraules que poden suposar més dificultat, per la seva llargada o la
seva complexitat. La tècnica consisteix en anar-la treballant per trossos, de
forma acumulativa, fins que es pot dir tota la paraula. Ex.
"interrogativa: in / inte / interro / interroga / interrogati / interrogativa"
• Treball anticipat de
la lectura. Un alumne amb
dificultats per a la lectura necessita experimentar certa seguretat sobretot si
ha de llegir davant els companys. El fet de donar-li l'oportunitat de
treballar-la de forma anticipada pot anar desenvolupant la creença de ser capaç
de fer-ho.
• Enregistrament de la
lectura. El fet de saber que
la lectura serà enregistrada habitualment provoca que s'esforci a millorar-la.
Abans d'enregistrar-la, però, convé que l'alumne senti la seva veu amplificada;
aquesta activitat permet l'autocorrecció i si es realitza en petit grup,
provoca un debat molt positiu i constructiu per a millorar la producció. El fet
d'enregistrar facilita la correcció dels errors abans d'efectuar un producte
final, característica que no presenta una lectura "en directe".
• Remarcar amb colors
les possibles dificultats d'un text.
Per exemple, pintar de color groc totes les "r mudes" o les "o
que enganyen perquè sonen u".
Recursos per millorar la lectura mecánica
• Lectura eficaç
Recurs os per optimitzar l'eficacia lectora a partir del treball sistematitzat
dels diferents aspectes que influeixen en la lectura. (Molt recomanable a les
persones que tenen dificultats de lectura.)
• JClic: P.E.M.S.A. Programa
d'Entrenament Mental. Aplicació de
62 paquets d'activitats, repartits en tres blocs que corresponen als tres
cicles de l'educació primària i que tenen com a objectiu desenvolupar i
millorar processos psicològics bàsics que després repercutiran a les diverses
àrees del currículum (memòria, atenció, observació, percepció, intuïció,
raonament). Cada paquet consta d'unes deu activitats, on l'alumnat ha de posar
a prova les seves capacitats, per així potenciar-les i millorar-les.
• JClic Consciència fonològica Exercicis sobre Paraules Bessones”.Aquest projecte
consta de tres nivells de dificultat per treballar la consciència fonològica.
Accediu al nivell 3: tres paraules i tres dibuixos, cal clicar les imatges per
sentir la veu i relacionar amb el text correcte.
• Fixacio visual en la lectura L'alumne ha de llegir efectuant només tres fixacions per
línia (una per a cada paraula).
• Lectures repetides. Consisteix en llegir una mateixa lectura en diferents
sessions, tot intentant millorar els registres o arribar a un temps pactat.
•
Instruccions. instruccions_lectures_repes.pdf
•
Lectures repetides per a cicle inicial. lectures_repetides_ci.pdf
•
Lectures repetides per a cicle mitjà. lectures_repetides_cm.pdf
•
Lectures repetides per a cicle superior. lectures_repetides_cs.pdf
• Treball de memòria Consisteix en petits textos que es retallen en forma de
cartronets i que l'alumne ha de llegir i memoritzar.
• Cartronets de lectura
ràpida. A partir d'uns
cartronets es van treballant la lectura de paraules d'ús freqüent amb
l'objectiu d'arribar a llegir-les sense haver de descodificar-les. Cada grup de
paraules té 3 o 4 versions (les mateixes paraules col·locades en diferent ordre
per tal d'evitar una lectura memorística o de cantarella). S'adjunta la versió
inicial i una de nova que s'està començant a elaborar, en la que també
participa Reme Sanabria, seguint les indicacions de la lectura fàcil.
•
Versió inicial. vocabulari_lectura.pdf
Versió nova. plantilla_cartronets_lectura_rapida.pdf
Recursos per millorar la lectura eficaç
• La pàgina web de l'edu365 té alguns
recursos web per
potenciar la lectura eficaç. Us en reconmano
uns quants:
Entrena't per llegir
Divuit unitats amb activitats de lectura eficaç.
Una mà de contes Programa
produït per Televisió de Catalunya i adreçat especialment al públic infantil. Una
mà de contes ha realitzat, d’ençà de l’any 2000, més d’un centenar de
contes, tant originals com provinents de les tradicions culturals més diverses,
combinant la literatura oral i escrita amb la il·lustració, les arts plàstiques
i la música. Es tracta de treballar la comprensió i l'expressió sense que
intervingui i influeixi la lectura dels textos.
Mud de mots
Conjunt d'unitats didàctiques amb exercicis de lèxic que, tot i que estan
pensats per la ESO, també podem utilitzar al Cicle Superior. L'objectiu és
millorar la competència lingüística a partit de l'adquisició i la consolidació
de vocabulari nou.
M'endevines? Web
amb quatre blocs d'endevinalles amb enginy per llegir, escoltar i jugar.
Recull de faules Les faules són relats breus
amb una finalitat didàctica. Són històries ficticies que diuen la veritat. A
partir de la lectura del text es pot comentar i treballar la comprensió del
text.
• Bona ortografia sense esforç Aquest material ha estat elaborat per Daniel Gabarró i
ampliat amb la col·laboració de Conxita Puigarnau.
És un material una
mica elaborat que demana de la participació dels pares. Haurieu de
descarregar-vos les guies didàctiques i fer un esforç en llegir-vos-ho. Sense
aquesta feina els vostres fills no podran treballar el quadern.
En aquest material no
es parteix de les regles ortogràfiques, sinó de l'elaboracióprogressiva
d'imatges mentals per a cada paraula, tot explicant diferents tipus
d'activitats: jocs de memòria de paraules escrites en diferents combinacions de
colors, associacions d'idees, targetes per completar...
Es pot trobar més
informació al següent document (que els autors difonen gratuïtament): bona_ortografia_1_.pdf
|
Fantàstics els recursos per millorar la lectura, molt útils!!!
ResponElimina